Martedi, 23 Lug 2019, 07:52
Welcome Guest | RSS
 
Home DMCA Copyright Disclaimer BlogIscrivitiLog InSupport Ticket
Blog » 2015 » Marzo » 15 » La CIA e i Media (ENGLISH) - Parte 2
00:24
La CIA e i Media (ENGLISH) - Parte 2

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel Schorr that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with two Agency representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that Goodrich had worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley that there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. "He introduced me to two agents who he said would keep in touch. We all discussed the Goodrich situation and film arrangements. I assumed this was a normal relationship at the time. This was at the height of the Cold War and I assumed the communications media were cooperating—though the Goodrich matter was compromising.

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken for granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76, was not interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. "It is the single subject about which his memory has failed."

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said, began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a working relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about it.'"  According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited newstapes and make its correspondents available for debriefingby Agency officials. Said Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see broadcast tapes, but no outtakes.  This went on for a number of years—into the early Seventies."

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored methods of beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China. The other members of the four‑man study team were Zbigniew Brzezinski, then a professor at Columbia University; William Griffith, then professor of political science at the Massachusetts Institute of Technology., and John Haves, then vice‑president of the Washington Post Company for radio‑TV5. The principal government officials associated with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a CBS correspondent.

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me the White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S. overseas broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the first meeting he was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was to determine how best to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by a CIA officer named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the world inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA‑run operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After more than a year of study, they submitted a report to Moyers recommending that the government establish a broadcast service, run by the Voice of America, to be beamed at the People's Republic of China. Salant has served two tours as head of CBS News, from 1961‑64 and 1966‑present. At the time of the China project he was a CBS corporate executive.)

Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files contain written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the weekly news magazines.  The same sources refused to say whether the CIA has ended all its associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines, who readily allowed certain members of his staff to work for the Agency and agreed to provide jobs and credentials for other CIA operatives who lacked journalistic experience.

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc., vice‑president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in 1964.While a Time executive, Jackson coauthored a CIA‑sponsored study recommending the reorganization of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson, whose Time‑Life service was interrupted by a one‑year White House tour as an assistant to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for providing CIA employees with Time‑Life cover. Some of these arrangements were made with the knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other arrangements for Time cover, according to CIA officials including those who dealt with Luce), were made with the knowledge of Hedley Donovan, now editor‑in‑chief of Time Inc. Donovan, who took over editorial direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone interview that he knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if Luce approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the difference between journalism and government."

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA "briefing" dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA officials, made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he returned from his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the 1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA, particularly information that might be useful to the Agency for intelligence purposes or recruiting foreigners.

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the magazine. Newsweek's stringer in Rome in the mid‑Fifties made little secret of the fact that he worked for the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937 until its sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his dealings with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips abroad and arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek correspondents by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA operatives, but that others high in the Newsweek organization might have done so without his knowledge.

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't know who they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch with all responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be of interest to Allen Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to keep in regular contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I can't remember. I had a number of friends in Alien Dulles' organization." Muir said that Harry Kern, Newsweek's foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the magazine's Washington bureau chief during the same period "regularly checked in with various fellows in the CIA."

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA... The informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we told them [the CIA] and the State Department.... When I went to Washington, I would talk to Foster or Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable at the time. We were all on the same side." CIA officials say that Kern's dealings with the Agency were extensive. In 1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a Washington‑based newsletter whose subscribers Kern refuses to identify.

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and briefed them upon his return. "Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate when I could," he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or twice he asked me to brief a large group of intelligence people; when I came back from the Asian‑African conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about various people."

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the magazine's stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given credentials under arrangements worked out with the management. "I remember it came up—whether it was a good idea to keep this person from the Agency; eventually it was decided to discontinue the association," Lindley said.

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L. Graham was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine for cover purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was somebody you could get help from," said a former deputy director of the Agency. "Frank Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before his suicide in 1965, was the Agency's premier orchestrator of "black" operations, including many in which journalists were involved. Wisner liked to boast of his "mighty Wurlitzer," a wondrous propaganda instrument he built, and played, with help from the press.) Phil Graham was probably Wisner's closest friend. But Graharn, who committed suicide in 1963, apparently knew little of the specifics of any cover arrangements with Newsweek, CIA sources said.

In 1965‑66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract employee earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T. Wood, then a CIA officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents and stringers continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely sketchy. According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but these officials say they do not know if anyone in the Post management was aware of the arrangements.

All editors‑in‑chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no formal Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If anything was done it was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency officials, meanwhile, make no claim that Post staff members have had covert affiliations with the Agency while working for the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says she has never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek personnel. In November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any Post stringers or staff members were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members were employed by the Agency but refused to discuss the question of stringers.

■ The Louisville Courier‑Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA undercover operative named Robert H. Campbell worked on the Courier‑Journal. According to high‑level CIA sources, Campbell was hired by the paper under arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, then executive editor of the Courier‑Journal. Barry Bingham Sr., then publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the sources said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that Campbell was an intelligence agent when he was hired.

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier‑Journal story written by James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s investigation, Herzog’s account began: “When 28‑year‑old Robert H. Campbell was hired as a Courier‑Journal reporter in December 1964, he couldn’t type and knew little about news writing.” The account then quoted the paper’s former managing editor as saying that Isaacs told him that Campbell was hired as a result of a CIA request: “Norman said, when he was in Washington [in 1964], he had been called to lunch with some friend of his who was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow down to get him a little knowledge of newspapering.” All aspects of Campbell’s hiring were highly unusual. No effort had been made to check his credentials, and his employment records contained the following two notations: “Isaacs has files of correspondence and investigation of this man”; and, “Hired for temporary work—no reference checks completed or needed.”

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his stint at the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a former assistant city editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature about wooden Indians. It was never published. During his tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few steps from the office where, on occasion, he reportedly confided to fellow drinkers that he was a CIA employee.

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier‑Journal was arranged to provide him with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The Courier‑Journal’s investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he had worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribune, published by Freedom News, Inc. CIA sources said the Agency had made arrangements with that paper’s management to employ Campbell.7

At the Courier‑Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier‑Journal so they could pay his salary,” said an Agency official who was involved in the transaction. Responding by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president and publisher of the Wilmington Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat the simple truth—that never, under any circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a government agent. I’ve also tried to dredge my memory, but Campbell’s hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of this is to say that I couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone interview that he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that he knew of any arrangements between the newspaper’s management and the CIA. However, CIA officials said that the Courier‑Journal, through contacts with Bingham, provided other unspecified assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier‑Journal’s detailed, front‑page account of Campbell’s hiring was initiated by Barry Bingham Jr., who succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The article is the only major piece of self‑investigation by a newspaper that has appeared on this subject.8

■ The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company. According to CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives through the 1960s. One was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks for the Agency. Jaffe has acknowledged only providing the CIA with information. In addition, another well‑known network correspondent performed covert tasks for the Agency, said CIA sources. At the time of the Senate bearings, Agency officials serving at the highest levels refused to say whether the CIA was still maintaining active relationships with members of the ABC‑News organization. All cover arrangements were made with the knowledge off ABC executives, the sources said.

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships with NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,” said Richard Wald, president of NBC News since 1973. “I wouldn’t be surprised if people here—including some of the correspondents in those days—had connections with the Agency.”

■ The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is said by CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of getting “outside” cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and Illinois—among them the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento‑Roman account, which was financed by a grant from the Fund for Investigative Journalism, asserted that at least twenty‑three Copley News Service employees performed work for the CIA. “The Agency’s involvement with the Copley organization is so extensive that it’s almost impossible to sort out,” said a CIA official who was asked about the relationship late in 1976. Other Agency officials said then that James S. Copley, the chain’s owner until his death in 1973, personally made most of the cover arrangements with the CIA.

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to then‑president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in Latin and Central America” for “our intelligence services.”  James Copley was also the guiding hand behind the Inter‑American Press Association, a CIA‑funded organization with heavy membership among right‑wing Latin American newspaper editors.

■ Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document additional cover arrangements with the following news‑gathering organizations, among others: the New York Herald‑Tribune, the Saturday‑Evening Post, Scripps‑Howard Newspapers, Hearst Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau chief and a former  Herald‑Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA operative by Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual Broadcasting System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with the Herald, according to CIA officials, were unusual in that they were made “on the ground by the CIA station in Miami, not from CIA headquarters.

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—a course opposed by almost all of the thirty‑five present and former CIA officials interviewed over the course of a year.

COLBY CUTS HIS LOSSES

THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973 when, in response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters, William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed the impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to the Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials, Colby had in fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the journalistic community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts while severing formal relationships with many regarded as inactive, relatively unproductive or only marginally important. In reviewing Agency files to comply with Colby’s directive, officials found that many journalists had not performed useful functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps as many as a hundred, were terminated between 1973 and 1976.

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers, thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA employees. Colby also feared that some valuable stringer‑operatives might find their covers blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these individuals were reassigned to jobs on so‑called proprietary publications—foreign periodicals and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists who had signed formal contracts with the CIA—making them employees of the Agency—were released from their contracts, and asked to continue working under less formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some three dozen” American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for “general‑circulation news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence Committee was holding its hearings in 1976, according to high‑level CIA sources, the CIA continued to maintain ties with seventy‑five to ninety journalists of every description—executives, reporters, stringers, photographers, columnists, bureau clerks and members of broadcast technical crews. More than half of these had been moved off CIA contracts and payrolls but they were still bound by other secret agreements with the Agency. According to an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations were still providing cover for CIA operatives as of 1976.

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in 1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at the time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of some of the individuals and news organizations then working with the CIA. Others in the Agency refer to their best‑known journalistic assets as “brand names.”)

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little more careful about who we used and how we got them,” explained one of the former director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s affiliations away from the so‑called “majors” and to concentrate them instead in smaller newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, the CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or contractual relationship with any full‑time or part‑time news correspondent accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station” At the time of the announcement, the Agency acknowledged that the policy would result in termination of less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it said were still affiliated with the Agency. The text of the announcement noted that the CIA would continue to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many relationships were permitted to remain intact.

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships with some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence game: journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and many other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by businesses, foundations and educational institutions that once cooperated with the Agency.

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high‑level CIA official. “We have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need cover. But we have been fighting a rear‑guard action to try and provide cover. The Peace Corps is off‑limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off‑limits since ‘67, and there is a self‑imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright Scholars]. If you take the American community and line up who could work for the CIA and who couldn’t there is a very narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want us. So where the hell do you go? Business is nice, but the press is a natural. One journalist is worth twenty agents. He has access, the ability to ask questions without arousing suspicion.”

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate Intelligence Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors, publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the Agency’s continuing and extensive use of academics for recruitment and information gathering purposes.

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full inquiry or even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do irreparable damage to the nation’s intelligence‑gathering apparatus, as well as to the reputations of hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially persuasive in arguing that disclosure would bring on a latter‑day “witch hunt” in which the victims would be reporters, publishers and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as an example the case of the Louisville Courier‑Journal. “Church and other people on the committee were on the chandelier about the Courier‑Journal,” one Agency official said, “until we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor had said, ‘Fine.’”

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely clever about it and the committee played right into its hands,” said one congressional source familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members were much more interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. The Agency pretended to be giving up a lot whenever it was asked about the flashy stuff—assassinations and secret weapons and James Bond operations. Then, when it came to things that they didn’t want to give away, that were much more important to the Agency, Colby in particular called in his chits. And the committee bought it.”

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by William B. Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency this year as deputy to CIA director Stansfield Turner and is now a high‑level intelligence official at the Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to Zbigniew Brzezinski, President Carter’s national security adviser.

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that further investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight committee. That committee, however, has spent its first year of existence writing a new charter for the CIA, and members say there has been little interest in delving further into the CIA’s use of the press.

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request for specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds that there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might he compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale and Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press and the CIA—shared Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and meetings with CIA director George Bush and other Agency officials, the senators insisted that the committee staff be provided information about the scope of CIA‑press activities. Finally, Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled which deals with operations where journalists had been used. But the raw files could not he made available to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his deputies would condense the material into one‑paragraph sum­maries describing in the most general terms the activities of each individual journalist. Most important, Bush decreed, the names of journalists and of the news organizations with which they were affiliated would be omitted from the summaries. However, there might be some indication of the region where the journalist had served and a general description of the type of news organization for which he worked.

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the job. There were no “journalist files” per se and information had to be collected from divergent sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various undercover operations in which it seemed logical that journalists had been used. Significantly, all work by reporters for the Agency under the category of covert operations, not foreign intelligence.) Old station records were culled. “We really had to scramble,” said one official.

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by the time the Agency said it had completed searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared the material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on the use of journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one agency official. “We never pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or of the number of journalists who have done things for us.” A relatively small number of the summaries described the activities of foreign journalists—including those working as stringers for American publications. Those officials most knowledgeable about the subject say that a figure of 400 American journalists is on the low side of the actual number who maintained covert relationships and undertook clandestine tasks.

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately reached some general conclusions: the sheer number of covert relationships with journalists was far greater than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of reporters and news executives was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been involved in almost every conceivable kind of operation. Of the 400‑plus individuals whose activities were summarized, between 200 and 250 were “working journalists” in the usual sense of the term—reporters, editors, correspondents, photographers; the rest were employed at least nominally) by book publishers, trade publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could be subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA had abused its authority by manipulating the editorial content of American newspapers or broadcast reports.

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced hands in the fields of foreign relations and intelligence. They suggested that he press for more information and give those members of the committee in whom he had the most confidence a general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators Huddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted to see more—the full files on perhaps a hundred or so of the individuals whose activities had been summarized. The request was turned down outright. The Agency would provide no more information on the subject. Period.

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in late March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been briefed by Bader), and John Tower, the vice‑chairman of the committee; Bader; William Miller, director of the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and Seymour Bolten, a high‑level CIA operative who for years had been a station chief in Germany and Willy Brandt’s case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with the committee’s requests for information on journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its refusal to provide any full files. Nor would it give the committee the names of any individual journalists described in the 400 summaries or of the news organizations with whom they were affiliated. The discussion, according to participants, grew heated. The committee’s representatives said they could not honor their mandate—to determine if the CIA had abused its authority—without further information. The CIA maintained it could not protect its legitimate intelligence operations or its employees if further disclosures were made to the committee. Many of the journalists were contract employees of the Agency, Bush said at one point, and the CIA was no less obligated to them than to any other agents.

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be permitted to examine “sanitized” versions of the full files of twenty‑five journalists selected from the summaries; but the names of the journalists and the news organizations which employed them would be blanked out, as would the identities of other CIA employees mentioned in the files. Church and Tower would be permitted to examine the unsanitizedversions of five of the twenty‑five files—to attest that the CIA was not hiding anything except the names. The whole deal was contingent on an agreement that neither Bader, Miner, Tower nor Church would reveal the contents of the files to other members of the committee or staff.

Bader began reviewing the 400‑some summaries again. His object was to select twenty‑five that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to represent a cross section. Dates of CIA activity, general descriptions of news organizations, types of journalists and undercover operations all figured in his calculations.

From the twenty‑five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the 1950s, ‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the most prominent sectors of the American press corps, including four or five of the largest newspapers in the country, the broadcast networks and the two major newsweekly magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty‑five detailed files each was between three and eleven inches thick), the information was usually sufficient to tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly because so many of them were prominent in the profession.

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators. “You don’t need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency people at the management level.”

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA, according to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for the Agency’s long‑range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen Dulles. But he repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for cover purposes, the sources said. At one point, according to a high CIA official, Lawrence issued orders to his sub‑editors in which he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have entered into a formal relationship with the Agency. Former editorial executives at the magazine confirmed that such orders had been issued. CIA sources declined to say, however, if the magazine remained off‑limits to the Agency after Lawrence’s death in 1973 or if Lawrence’s orders had been followed.)

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush has done nothing to date,” Bader told associates. “None of the important operations are affected in even a marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more information on the use of academics. Bush began to urge members of the committee to curtail its inquiries in both areas and conceal its findings in the final report. “He kept saying, ‘Don’t fuck these guys in the press and on the campuses,’ pleading that they were the only areas of public life with any credibility left,” reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin also implored individual members of the committee to keep secret what the staff had found. “There were a lot of representations that if this stuff got out some of the biggest names in journalism would get smeared,” said another source. Exposure of the CIA’s relationships with journalists and academics, the Agency feared, would close down two of the few avenues of agent recruitment still open. “The danger of exposure is not the other side,” explained one CIA expert in covert operations. “This is not stuff the other side doesn’t know about. The concern of the Agency is that another area of cover will be denied.”

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point of view this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger part of the operational system than has been indicated.” He added, “I had a great compulsion to press the point but it was late .... If we had demanded, they would have gone the legal route to fight it.”

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it had squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen letters. It had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of the program and the CIA’s sensitivity to providing information on it had caught the staff and the committee by surprise. The CIA oversight committee that would succeed the Church panel would have the inclination and the time to inquire into the subject methodically; if, as seemed likely, the CIA refused to cooperate further, the mandate of the successor committee would put it in a more advantageous position to wage a protracted fight .... Or so the reasoning went as Church and the few other senators even vaguely familiar with Bader’s findings reached a decision not to pursue the matter further. No journalists would be interviewed about their dealings with the Agency—either by the staff or by the senators, in secret or in open session. The specter, first raised by CIA officials, of a witch hunt in the press corps haunted some members of the staff and the committee. “We weren’t about to bring up guys to the committee and then have everybody say they’ve been traitors to the ideals of their profession,” said a senator.

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the successor committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to making public the names of individual journalists. He had been concerned all along that he had entered a “gray area” in which there were no moral absolutes. Had the CIA “manipulated” the press in the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the major news organizations and their executives had willingly lent their resources to the Agency; foreign correspondents had regarded work for the CIA as a national service and a way of getting better stories and climbing to the top of their profession. Had the CIA abused its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with other institutions from which it sought cover — the diplomatic service, academia, corporations. There was nothing in the CIA’s charter which declared any of these institutions off‑limits to America’s intelligence service. And, in the case of the press, the Agency had exercised more care in its dealings than with many other institutions; it had gone to considerable lengths to restrict its role to information‑gathering and cover.10

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on information furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those journalists who had associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern show,” he told associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full panoply of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would have never given away so much, he reasoned. “It was smart of the Agency to cooperate to the extent of showing the material to Bader,” observed a committee source. “That way, if one fine day a file popped up, the Agency would be covered. They could say they had already informed the Congress.”

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a relationship with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA official might think he had exercised control over a journalist; the journalist might think he had simply had a few drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had written self‑serving memos for the files about their dealings with journalists, that the CIA was just as subject to common bureaucratic “cover‑your‑ass” paperwork as any other agency of government.

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the Agency’s use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed filled with “puffing” by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,” he claimed. Many reporters, he added, “were recruited for finite [specific] undertakings and would be appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives.” This same official estimated that the files contained descriptions of about half a dozen reporters and correspondents who would be considered “famous”—that is, their names would be recognized by most Americans. “The files show that the CIA goes to the press for and just as often that the press comes to the CIA,” he observed. “...There is a tacit agreement in many of these cases that there is going to be a quid pro quo”—i.e., that the reporter is going to get good stories from the Agency and that the CIA will pick up some valuable services from the reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from the Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the subject,” explained one source. “Some [senators] thought these were abuses which should be exorcized and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or not.’”

Bader’s findings on the subject were never discussed with the full committee, even in executive session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive nature of the facts. Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks had been the panel’s biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a leak the CIA might cut off the flow of sensitive information as it did, several times in other areas), claiming that the committee could not be trusted with secrets. “It was as if we were on trial—not the CIA,” said a member of the committee staff. To describe in the committee’s final report the true dimensions of the Agency’s use of journalists would cause a furor in the press and on the Senate floor. And it would result in heavy pressure on the CIA to end its use of journalists altogether. “We just weren’t ready to take that step,” said a senator. A similar decision was made to conceal the results of the staff’s inquiry into the use of academics. Bader, who supervised both areas of inquiry, concurred in the decisions and drafted those sections of the committee’s final report. Pages 191 to 201 were entitled “Covert Relationships with the United States Media.” “It hardly reflects what we found,” stated Senator Gary Hart. “There was a prolonged and elaborate negotiation [with the CIA] over what would be said.”

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or what they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts with journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression that the Agency’s dealings with the press had been limited to those instances. The Agency files, the report noted, contained little evidence that the editorial content of American news reports had been affected by the CIA’s dealings with journalists. Colby’s misleading public statements about the use of journalists were repeated without serious contradiction or elaboration. The role of cooperating news executives was given short shrift. The fact that the Agency had concentrated its relationships in the most prominent sectors of the press went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up for grabs was not even suggested.

Former ‘Washington Post’ reporter CARL BERNSTEIN is now working on a book about the witch hunts of the Cold War.

Views: 479 | Added by: HAL | Rating: 0.0/0
Numero Commenti: 0
avatar
The Freedom Movement © 2013-2019
Free web hostinguCoz